چطور از کابینت های خانه نگهداری کنیم؟
جام جم آنلاین: آشپزخانه قلب هر خانه است؛ حتما شما هم بارها اين جمله را شنيده‌ايد و به آن اعتقاد داريد. آشپزخانه مي‌تواند كوچك يا بزرگ باشد؛ همچنين قديمي و ساده يا مدرن و مجلل. آنچه ميان همه اين آشپزخانه‌ها مشترك است و اهميت دارد، چيدمان لوازم و ظروف مورد نياز خانم خانه است، بنابراين نبايد از نقش كابينت‌هاي آشپزخانه غافل شد. كابينت‌هايي كه مي‌تواند همه ظرف‌ها را داخل خود جاي دهد و كار خانم خانه را راحت‌تر كند. 
البته علاوه بر اين ويژگي، به تازگي كابينت‌هاي آشپزخانه به بخشي از چيدمان و دكوراسيون خانه هم تبديل شده است.
متن کامل در ادامه مطلب

در دوراني كه مادربزرگ‌هاي ما در آشپزخانه‌ها كار مي‌كردند، خبري از كابينت‌هاي امروزي نبود و صندوق‌هاي چوبي، ظروف مختلف را درون خودشان جاي مي‌دادند، ولي اين روزها كابينت‌هاي متنوع و متفاوتي در بازار وجود دارد كه تنها وظيفه جا دادن ظروف به‌عهده آنها نيست و نقش مهمي هم در زيبايي و دكوراسيون خانه دارند، بخصوص وقتي آشپزخانه اپن باشد، اهميت رنگ و شكل كابينت در زيبايي فضاي خانه دوچندان مي‌شود.


مراقبت بهتر، عمر طولاني‌تر



متاسفانه بعضي از خانواده‌ها نمي‌دانند چطور بايد از كابينت‌ها نگهداري كنند، بنابراين كاملا طبيعي است كه كابينت‌ در اين خانه‌ها خيلي زود از كار مي‌افتد و خراب مي‌شود. البته با در نظر داشتن هزينه بالاي خريد يا تعويض كابينت بهتر است بيشتر به فكر مراقبت و نگهداري از آنها باشيد تا مدت‌ زيادي بتواند بخوبي روز اول براي شما كار كند.


اول از همه به ياد داشته باشيد در صورتي كه كابينت آشپزخانه خراب شد و مشكلي برايش پيش آمد، به جاي اين‌كه خودتان آن را تعمير كنيد، حتما از فردي كه در اين كار مهارت دارد، كمك بگيريد تا مشكل به طور كامل حل شود.


البته باز هم مانند بقيه امور زندگي و خانه، بهتر است ابتدا از ايجاد خرابي و مشكل پيشگيري كنيد تا نيازي به تعمير نباشد؛ به عنوان مثال محافظت از در و صفحات كابينت در برابر آب و حرارت نكته مهمي است كه نبايد فراموش شود؛ بعضي از كابينت‌ها فلزي هستند و در مقابل آب مقاوم، ولي جنس بعضي ديگر چوبي است و اگر با آب تماس داشته باشد، خيلي زود مي‌پوسد و از بين مي‌رود. بنابراين اگر كابينت‌هاي خانه شما هم چوبي است، هيچ وقت آن را با آب تميز نكنيد. به جاي اين كار مي‌توانيد از مواد شوينده مناسب و دستمال نمدار كمك بگيريد.



همچنين بهتر است هنگام خريد يا ساخت كابينت، جنس مرغوب و مناسبي انتخاب كنيد. برخي از قسمت‌ها مانند كابينت‌هاي اطراف سينك ظرفشويي معمولا در معرض رطوبت بيشتري قرار دارند و خيلي زود خيس مي‌شوند، به همين دليل بهتر است جنس اين قسمت‌ها طوري انتخاب شود كه در برابر آب مقاوم باشد. علاوه بر اين، هميشه پس از اتمام كارتان تمام قسمت‌هاي كابينت را خشك كنيد تا آب روي آن نماند.


البته اگر صفحات كابينت ضدآب باشد، باز هم نبايد به طور مستقيم روي آن آب بريزيد و به اين شيوه كابينت را بشوييد، چون در هر صورت رطوبت، عمر آن را كم مي‌كند.يادتان باشد حرارت هم عامل مهمي است كه موجب آسيب‌ديدن كابينت‌ها مي‌شود. بنابراين سعي كنيد قابلمه، ماهيتابه و كلا ظرف‌هاي داغ را مستقيم روي كابينت نگذاريد و مراقب باشيد صفحات آن حرارت نبيند.


گوشت، مرغ، نان و... را هم نبايد مستقيم روي كابينت برش دهيد. با اين كار نه‌تنها روي صفحه كابينت خش مي‌افتد و ظاهر نامناسبي پيدا مي‌كند؛ بلكه به مكان مناسبي براي تجمع آلودگي‌هاي مختلف نيز تبديل مي‌شود.




آشپزخانه زيبا با كابينت‌هاي زيباتر


حتما شما هم تا به حال در آگهي‌هاي خريد و فروش خانه و آپارتمان ديده‌ايد كه براي تبليغ، درباره جنس و نوع كابينت‌هاي آن هم مطالبي مي‌نويسند، اما آيا واقعا جنس، طرح و رنگ كابينت تا اين حد در زيبايي خانه مهم است؟


پاسخ اين پرسش صددرصد مثبت است؛ به اين معني كه با انتخاب رنگ و طرح مناسب مي‌توان آشپزخانه‌اي كوچك و دلگير را شاد و حتي بزرگ نشان داد يا اين‌كه حس و حال متفاوتي به خانه بخشيد.


به عنوان نمونه اگر آشپزخانه شما كوچك است، سعي كنيد از كابينت‌هايي استفاده كنيد كه رنگ تند ندارد، چون اين رنگ‌ها محيط آشپزخانه را كوچك‌تر نشان مي‌دهد.




كابينت‌ها را تميز​كنيد، اما...


كابينت‌ها هم مانند قسمت‌هاي ديگر آشپزخانه بايد به طور مرتب تميز شود، ولي حواستان باشد تميز كردن آنها هم قانون خاص خودش را دارد؛ مثلا هيچ‌وقت نبايد براي نظافت كابينت‌ها از اسكاچ‌هاي زبر يا سيم‌هاي ظرفشويي استفاده كنيد، چون اين لوازم باعث خش افتادن روي سطح كابينت مي‌شود. به جاي اين كار مي‌توانيد از يك اسفنج نرم يا دستمال‌هاي مخصوص كمك بگيريد.


در ضمن اگر مي‌خواهيد از مواد شوينده‌اي كه در بازار وجود دارد، استفاده كنيد ابتدا حتما شيوه مصرف آن را بخوانيد و مطابق آن نظافت را شروع كنيد.


همچنين فراموش نكنيد درهاي كابينت را پس از استفاده ببنديد و هيچ‌وقت آنها را براي مدتي طولاني باز نگذاريد؛ اين كار نه‌تنها باعث مي‌شود آشپزخانه زيباتر و تميزتر به نظر برسد؛ بلكه از ورود رطوبت و بخار ناشي از پخت غذا به داخل كابينت‌ها نيز جلوگيري مي‌كند. از سوي ديگر، باز ماندن درها بتدريج باعث افتادگي، لق شدن و صدا كردن آنها هنگام باز و بسته شدن مي‌شود. در ضمن هيچ‌وقت روي كابينت‌ها ننشينيد. تعجب نكنيد، خيلي از افراد عادت دارند به جاي اين‌كه روي صندلي آشپزخانه بنشينند، از كابينت به عنوان صندلي استفاده ‌كنند. اين كار هم باعث لق شدن پايه‌هاي كابينت و در نتيجه خراب شدن زودهنگام آنها مي‌شود.


علاوه بر اين، قسمت‌هايي از كابينت كه فضاي زير آن خالي است، نبايد خيلي سنگين باشد؛ مثلا روي كابينتي را كه زيرش ماشين لباسشويي مي‌گذاريد به هيچ وجه نبايد پر از ظرف و وسايل باشد.



برچست ها : ،،،،