سایت VG247 به تازگی مصاحبه ای با آقای دیوید کیج (David Cage) سازنده دو بازی Heavy Rain و Beyond: Two Souls داشته که نظر شما را به آن جلب می کنیم.


VG247: ضبط حرکات و اجرای بازیگران تا چه اندازه برای بازی ها حیاتی است و آیا امیدوار هستید که بازی Beyond: Two Souls بتواند مورد توجه بازیسازان دیگر قرار بگیرد؟

کیج: این موضوع بسیار حیاتی است و مسلماً ما دوست داریم که مورد توجه استودیوهای دیگر قرار بگیریم. همچنین ما از بازخوردهای Heavy Rain و اینکه مورد توجه بسیاری از بازیسازان قرار گرفت، بسیار خوشحالیم. خیلی ها درباره این بازی صحبت کردند که بازیسازان معروف نیز جزوی از آن ها بودند. با Beyond ما احساس می کنیم که چیز ارزشمندی را در اختیار داریم، چرا که قبلاً بازی ای مانند Heavy Rain را داشتیم و مشاهده کردم که چقدر بازیکنان از تجربه چنین بازی ای لذت بردند. امیدوارم که این بازی دوباره همان تجربه خوب را به همراه داشته باشد. بازی ها سیگنال های قوی این صنعت هستند، اما هالیوود نیز می تواند در آن نقش بیشتری ایفا کند (اشاره به حضور الن پیج (Ellen Page) در بازی).
متن کامل در ادامه مطلب

اگر بازی موفق شود و ایفای نقش الن خوب از کار دربیاید، این موضوع ارزش این کار را ثابت می کند. این بازی می تواند سیگنالی در این زمینه ارسال کند و بگوید که بازی ها را به این صورت نیز می توان ساخت. همین طور ما می توانیم یک سیگنال برای هالیوود باشیم. اگر شما یک بازیگر با استعداد باشید، بازی های کامپیوتری نیز می توانند برای شما یک فرصت خوب باشند. بازی ها می توانند احساسات بازیگران را همچون فیلم به نمایش دربیاورند. در هالیوود خیلی ها فکر می کنند که بازی های کامپیوتری تنها در تیراندازی خلاصه می شود. به همین دلیل است که بازیگران به آن اهمیت نمی دهند. آن ها نمی خواهند صورت یا Avatar شخصیتی باشند که به مردم تیراندازی می کند. بازی Beyond یک سیگنال جدید و جالب را برای آن ها ارسال می کند.


VG247: هالیوود تأثیرهای خوبی در ساخت بازی ها گذاشته و اکنون مشاهده می کنیم که بسیاری از بازی ها به شکل سینمایی و همانند فیلم های مطرح ساخته می شوند. اما آن ها نیز مانند سایر بازی ها به صورت تعاملی دنبال می شوند. این تفاوتی است که این بازی ها با عنوانی مانند Heavy Rain دارند. خیلی ها به این موضوع اشاره می کنند که این بازی به شکل تعاملی دنبال نمی شود.


کیج: صنعت بازی بسیار محافظه کار است. هر بار که قصد دارید کار تازه و متفاوتی انجام دهید، باید آن را توضیح دهید و باید کلی تلاش کنید تا نظر مردم را به سمت آن جلب کنید. هنوز افرادی هستند که Heavy Rain را بازی نکرده اند، چرا که فکر می کنند این بازی یک فیلم بسیار طولانی است که می توان در آن تغییراتی ایجاد کرد. بازی ای که که همانند Dragon’s Lair می ماند. من به مدت دو سال هیچ صحبتی درباره Heavy Rain نکردم و تنها سعی کردم این بازی را توضیح دهم. من به خیلی ها گفتم که شما این بازی را در هر لحظه کنترل می کنید و این عنوان Dragon’s Lair نیست. اما مردم متوجه این موضوع نمی شوند و می گویند که شخصیت بازی من دارای سلاح نیست و من نمی دانم که به چه صورت باید با روند بازی ارتباط برقرار کنم. دلیل این موضوع این است که صنعت بازی های کامپیوتری به عناوین اکشن و تیراندازی توجه زیادی دارد. اگر تیراندازی نکنید، جذاب نخواهید بود. چیزی که ما در Heavy Rain قصد داشتیم بیان کنیم، این بود که به بازیکنان بگوییم که بدون سلاح نیز می توان با بازی ارتباط برقرار کرد.


VG247: به نظر شما این اتفاق برای Beyond هم رخ خواهد داد؟


کیج: ما در Beyond خیلی چیزها را تغییر دادیم. شما کنترل مستقیمی روی آیدن (Aiden) دارید و این چیزی است که تمام مردم با آن آشنایی دارند. ما مردم را به شکلی آشناتر به بازی جذب می کنیم تا آن ها متوجه این موضوع شوند که بازی ما Dragon’s Lair نیست. بازی کاملاً به شکل تعاملی از کار درآمده و میان پرده های کمتری هم در مقایسه با بسیاری از بازی های اول-شخص تیراندازی خواهیم داشت. کل بازی درباره این است که به شکل های مختلف با محیط و سایر المان های بازی ارتباط برقرار کنید. این بازی یک تجربه متفاوت است و امیدوارم که افراد روشن فکر سعی کنند یک چیز جدید را تجربه کنند.


VG247: تا کنون صحبت های زیادی در این صنعت شده که باید شکل و شمایل بازی ها به سمتی برود تا بتوانند به فیلم ها برسند یا فیلم ها به بازی ها برسند. به نظر شما آیا این صحبت ها درست هستند؟


کیج: اگر این موضوع در حال حاضر رخ بدهد، بسیار عجیب و نا آشنا خواهد بود، چرا که این صنعت برای مدت بسیار زیادی تحت تأثیر فیلم ها بوده است. در حال حاضر کم کم فیلم هایی را مشاهده می کنیم که از روی بازی ها الگوبرداری شده اند. به نظر من که این موضوع یک روند طبیعی است.




VG247: اینکه الن را در استودیوی شما مشاهده می کنیم، بسیار جالب است. او در محیطی بازی می کند که صحنه واقعی ای در آن قرار ندارد. این موضوع باید برای او و سایر بازیگران بسیار سخت باشد. باید به بازیگرانی که به این شکل تلاش می کنند و در بازی های مختلف بازیگری می کنند، جایزه ای همانند آن چیزی که به سایر بازیگران داده می شود، اهدا کرد.


کیج: البته، چرا که نه. اگر بازی های بیشتری از بازیگران استفاده کنند، باید چنین جایزه ای نیز در نظر گرفته شود. تنها نباید از صورت و اسم بازیگران در بازی ها استفاده شود، بلکه می توان از استعداد بازیگری آن ها نیز استفاده کرد. الن بازیگر فوق العاده ای است و من را بسیار تحت تأثیر قرار داده است. از همان روز اول کار، از حضور او لذت بردم، اما اینکه می گوید حضور او در استودیوی ما جالب است، برای من تعجب برانگیز است. شما با کارا (Kara) آشنایی دارید؟


VG247: بله.


کیج: آن کار در یک فستیوال فیلم های کوتاه که در لوس آنجلس برگزار می شود، نامزد دریافت جایزه شده که برای ما بسیار عالی است. ما بازیگر فوق العاده ای برای کارا داشتیم که والوری کاری (Valorie Curry) نام داشت. او کار بسیار خوبی انجام داد و اکنون در این جشنواره حضور دارد که برای ما بسیار هیجان انگیز است و من برای او بسیار خوشحالم. همچنین برای صنعت بازی ها خوشحالم.


VG247: دیدن الن در صحنه ضبط Beyond و پیشرفت های او جالب است، آیا راه مخشصی برای بازیگران در این کار وجود دارد؟ آیا بازی کردن در جایی که هیچ صحنه و Propهای خاصی ندارد، برای بازیگران چالش برانگیز است؟


کیج: بسیار جالب است که ما یک نوع واکنش را از تمام بازیگران مشاهده می کنیم. من قبل از اینکه کار ضبط حرکات را آغاز کنیم، با آن ها کلی صحبت کردم. من برای آن ها تصاویر و فیلم هایی فرستادم که به آن ها می گفت به چه صورت باید روی صحنه بازی کنند و باید انتظار چه چیزهایی را داشته باشند. اما تمام آن ها در روز اول نمی دانستند که باید چه کار کنند. زمانی که روی صحنه آمدند، متوجه شدند که چیزی نمی دانند. آن ها خودشان را در لباس های عجیب و براقی مشاهده کردند که توپ های زیادی روی آن قرار داشتند و متوجه شدند که در این صحنه هیچ Prop وجود ندارد.


VG247: چه طور آن ها را قانع کردید که با متدهای شما کار کنند؟


کیج: این موضوع که من کارگردان بودم، بسیار عجیب بود. من باید به آن ها کمک می کردم و می گفتم: "ببینید، الان شما در یک اتاق پذیرایی قرار دارید، اینجا یک پنجره قرار دارد." در حالیکه هیچ چیزی روی صحنه وجود ندارد. من همیشه سعی می کنم که به آن ها منابع مختلفی بدهم. آن ها به طور کامل مانند یک معما می مانند، اما در روز دوم متوجه شدند که تا چه اندازه آزادی دارند و تازه با شرایط کار آشنا شدند. در این کار دوربینی وجود ندارد که به آن نگاه کنند، نوری وجود ندارد که زیر آن باشند و هیچ مشکلی هم با سایه ها وجود ندارد.


آن ها می توانند به شکل کامل با سایر بازیگران راحت و آزاد باشند و نقش خود را ایفا کنند. آن ها از میزان آزادی ای که در این کار وجود دارد، بسیار شگفت زده شده اند و الن نیز همیشه از تجربیاتش با دیگر بازیگران صحبت می کند. آن ها گریه می کنند، می خندند و دوباره گریه می کنند و از دست هلیکوپتر فرار می کنند. الن می گوید که این کار مثل این می ماند که چهار فیلم را در چهار هفته بازی کنی، به همین دلیل کار برای او بسیار تازه است. او به من گفت که این کار را به سایر بازیگران نیز پیشنهاد می کند. این موضوع برای من بسیار ارزشمند است.




VG247: اینکه تمام حرکات را به صورت زنده ضبط می کنید، بسیار هیجان انگیز است، اما تهیه آن ها بسیار مشکل به نظر می رسد. در حالیکه تکنولوژی از هر نظر ارتقاء پیدا می کند، زمان ضبط و تهیه آن ها نیز کمتر می شود. آیا شما از استودیوهای دیگر که در این زمینه فعالیت می کنند، بازدید کرده اید؟


کیج: من همیشه دوست دارم چیزهای جدید را مشاهده کنم و دوست دارم ببینم که سایرین به چه صورت به اهداف خود می رسند. حتی به پروژه هایی که تنها برای بازی ها هم نیستند، مراجعه کردم. در 15 سال گذشته کارهای زیادی صورت گرفته و همه چیز از نظر ابزار، تکنولوژی، دوربین ها و حالت کارگردانی تغییر کرده است. با دیدن آن ها شکی ندارم که همه در حال ساخت تکنولوژی های جدید هستند و همه چیز به پول و زمان بستگی دارد. همچنین باید به Scriptها توجه کنید تا متوجه بشوید که به چه تکنولوژی ای نیاز دارید.


VG247: یکی از چیزهایی که شما به آن اشاره کردید، موضوع تفنگ ها و تیراندازی با آن ها بود. اگر تکنولوژی به همه بازی ها اجازه دهد که بیشتر واقعگرایانه باشند، آیا دیگر نمی توان بازی هایی با خشنونت بالا و قتل و استفاده از سلاح ساخت؟


کیج: متوجه منظور شما شدم. در چند سال آینده شما بازی هایی مانند Call of Duty را در این کیفیت و چیزی که گفتید، مشاهده خواهید کرد. شکی هم در آن نیست، اما در آخر این بازی باز همان عنوانی است که هم اکنون آن را بازی می کنید. من دوست دارم بازی های جنگی ای مانند فیلم های Platoon و Apocalypse Now مشاهده کنم که به نظر من بسیار جالب خواهند بود. اگر از این زاویه ها به یک بازی جنگی بپردازید، بسیار جالب خواهد بود، گر چه سختی های خاص خودش را دارد.


VG247: آیا این هدف شما برای زمانی است که می خواهید یک تکنولوژی را برای استفاده در یک چیز با معنی استفاده کنید؟


کیج: جداً من قصد این را ندارم که چنین پیغامی داشته باشم. من فقط دوست دارم یک تجربه احساسی به وجود بیاورم. تکنولوژی نیز باعث می شود که شما بازیگران را به شکل انسان های واقعی طراحی کنید که این موضوع سطح بالایی از احساسات را به مخاطب انتقال می دهد. در این حالت اگر دلتان برای آن ها بسوزد، شما این احساس را با دیگران در میان خواهید گذاشت. پس تکنولوژی، بخشی از این کار را در اختیار دارد، اما در آخر همه چیز به استعداد بازیگران و کار کردن آن ها روی صحنه بستگی دارد. تکنولوژی تنها ابزاری برای کار است. داشتن تکنولوژی بسیار خوب است، اما مهم اینجاست که شما با آن چه کار می کنید.


VG247: با توجه به منابع و استعدادهایی که در Beyond دارید، دوست دارید مردم پس از پایان بازی چه حسی داشته باشند؟


کیج: یکی از بهترین لحظات کار من زمانی بود که به نظرات مردم درباره Heavy Rain گوش می دادم. کسانی که از اتفاقاتی که برای شون (Sean) و سایرین رخ داده بود، شکه شده بودند. کارهایی که انجام دادند، کارهایی که در آن اشتباه کردند، آیا انگشتشان را قطع می کردند یا نه؟ این موضوع یکی از بهترین بخش هایی کار من بود. در Beyond من سعی کردم همه چیز متاوت باشد. بازی واقعاً درباره زندگی یک نفر است. شما او را از زمان کودکی مشاهده می کنید و در شادی ها و روزهای سخت او حضور خواهید داشت. چیزی که من دوست دارم مردم در انتهای Beyond حس کنند، این است که خود را دوست جودی هولمز (Jodie Homes) بدانند. شما می دانید که او در شرایط مختلف به چه شکل واکنش نشان می دهد و می دانید که چه احساسی دارد. اگر بتوانم چنین کاری کنم، بسیار خوشحال خواهم شد.



نویسنده: مجید نورودست از پردیس گیم


برچست ها : ،،،،،،،