تولدت مبارک گوگل! ۱۴ نکته جالب درباره گوگل ۱۴ ساله
گوگل خوش فکر که تقریبا برای تمامی سوالات شما پاسخی در چنته دارد، امروز ۱۴ ساله شد. این شرکت برای جشن ۱۴ سالگی خود، به جای لوگوی همیشگی صفحه اول، یک کیک شکلاتی پخته که کلمه Google بر روی آن نقش بسته است و ۱۴ شمع هم بر روی آن روشن هستند.


این کیک که در صفحه اول موتور جستجوی گوگل جا خوش کرده، یک تصویر متحرک است که با خاموش شدن شمع ها، کیک خورده شده و کلمه گوگل بر روی صفحه باقی می ماند. اکنون به بهانه تولد ۱۴ سالگی این موتور جستجوی بی همتا، به ۱۴ نکته و حقیقت جالب درباره این شرکت می پردازیم. پس در ادامه مطلب با فورفان همراه باشید.

۱- در واقع تاریخ تاسیس این شرکت، روز ۷ سپتامبر است و تا سال ۲۰۰۵ هم گوگل این تاریخ را جشن می گرفت. اما در سال ۲۰۰۵ گوگل جشن تولد خود را برای همزمانی با تاریخ دستیابی به مهمترین رکورد تعداد صفحات ایندکس شده توسط این موتور جستجو، از ۷ سپتامبر به ۲۷ سپتامبر تغییر داد. 


۲- نام اصلی گوگل در شروع کار BackRub بوده است. موتور جستجوی BackRub از سال ۱۹۹۷ هنوز سرپا ایستاده است، اما دیگر کاری از دستش بر نمی آید. 


۳- گوگل اولیه یا همان BackRub روی ده هارد درایو ۴ گیگابایتی قرار داشت و کیس کامپیوتر سرور گوگل اولیه از قطعات Lego ساخته شده بود. 


۴- به گفته این شرکت، روزانه ۱۵ درصد از کلمات جستجو شده در گوگل، قبل از این هرگز سرچ نشده اند و کاملا جدید هستند. 


۵- همان طور که می دانید، کلمه Google یک بازی با حروف است و از کلمه Googol مشتق شده است. Googol به معنی عدد یک با ۱۰۰ صفر در جلو آن است. 


۶- گوگل در هر ماه بیشراز ۱۰۰ میلیارد جستجو را سرو سامان می دهد و در گوگل پلاس ۱۰۰ میلیون کاربر فعال دارد. 


۷- اولین Doodle گوگل در سال ۱۹۹۸ منتشر شد که خبر از حضور موسسان گوگل در فستیوال برنینگ من می داد. 


۸- از ژوئن ۲۰۰۶ دیکشنری انگلیسی آکسفورد و فرهنگ لغت مارتین وبستر عبارت Google را به عنوان یک فعل به رسمیت شناخته و ثبت نموده اند. 


۹- آدرس google.com در سال ۱۹۹۷، یعنی یک سال قبل از راه اندازی این موتور جستجو ثبت شده است. 


۱۰- از سال ۲۰۰۹ گوگل تعدادی بز را اجاره کرده تا به جای دستگاه های چمن زن کار چمن زنی و حذف علف های دست و پا گیر دفتر مرکزی این شرکت را انجام دهند. این حرکت از طرف دوستداران محیط زیست با استقبال فوق العاده ای روبرو شد. 


۱۱- یکی مواردی که بخشی از شهرت گوگل محسوب می شود، تهیه نوشیدنی، میان وعده و سه وعده غذای رایگان برای کارکنان این شرکت است. اما جالب است بدانید اولین میان وعده عرضه شده برای کارکنان گوگل از سال ۱۹۹۹ راه خود را به این شرکت باز کرد. این میان وعده نوعی آبنبات ژله ای با نام Swedish Fish بود. 


۱۲- دفتر مرکزی گوگل منبعی از شگفتی های فراوان است. از جمله اینکه گوگلی ها یک اسکلت دایناسور تی رکس را در ساختمان شان نگهداری می کنند و آن را Stan نام گذارده اند.


۱۳- اولین تویت انجام شده با اکانت رسمی گوگل در تویتر، به اندازه کافی گیکی بود که طرفداران این شرکت را راضی کند. این پیام در فوریه ۲۰۰۹ ارسال شد، به این صورت بود:

«I’m 01100110 01100101 01100101 01101100 01101001 01101110 01100111 00100000 01101100 01110101 01100011 01101011 01111001 00001010»

برای کسانی که با اعداد مبنای باینری یا دودویی آشنایی ندارند باید گفت که این تویت به زبان آدمیزاد، جمله مشهور گوگلی I'm feling lucky است که به معنی «من احساس خوش شانسی می کنم» است. 


۱۴- در سال ۲۰۰۰ گوگل سرویس MentalPlex را معرفی کرد که با خواندن ذهن شما، نتایج جستجو را برای تان به نمایش در می آورد. البته معلوم شد که این سرویس در واقع یک دروغ آوریل و یکی دیگر از شوخی های گوگلی بوده است.


برچست ها : ،،،،،،،،،